NaCoBeZU dla klasy 8 z fizyki


1. Elektryzowanie przez tarcie.  NaCoBeZU:

  1.       Podaję liczbę protonów, elektronów, powłok elektronowych i elektronów walencyjnych w atomie danego pierwiastka.

  2.       Wiem, że istnieją dwa rodzaje ładunków elektrycznych i jak oddziałują ze sobą.

  3.       Wiem, kiedy atom jest elektrycznie obojętny.

  4.       Elektryzuję ciało przez potarcie.

  5.       Wskazuję w otoczeniu zjawiska elektryzowania przez tarcie.

  6.       Wyjaśniam elektryzowanie przez tarcie (analizuję przepływ elektronów).

  7.       Wyjaśniam, od czego zależy siła elektryczna.

 


2. Elektryzujemy ciała przez dotyk. NaCoBeZU:

  1.       Elektryzuję ciało przez dotyk ciałem naelektryzowanym.

  2.       Analizuję przepływ ładunków podczas elektryzowania przez dotyk stosując zasadę zachowania ładunku.

  3.       Wyjaśniam pojęcia: jednostka ładunku elektrycznego i ładunek elementarny.

  4.       Do czego służy elektroskop?

  5.       Opisuję mechanizm zobojętniania ciał naelektryzowanych (metali i dielektryków) i wyjaśniam na czym polega uziemianie ciał.

  6.       Jakie substancje zaliczamy do przewodników i izolatorów elektrycznych?

 


3. Elektryzujemy ciała przez indukcję. NaCoBeZU:

  1.       Elektryzuję ciało przez indukcję ciałem naelektryzowanym.

  2.       Analizuję przepływ ładunków podczas elektryzowania przez indukcję nienaładowanych przewodników i izolatorów.

  3.       Rozwiąż zadania 1-4 s.28 do tematu.

 


4. Co to jest obwód elektryczny?                         NaCoBeZU:

 1. Wymieniam źródła napięcia.

 2.  Buduję najprostszy obwód składający się z ogniwa, żarówki (lub opornika) i wyłącznika. 

 3.  Rysuję schemat najprostszego obwodu, posługując się symbolami dla rys. ze s.31 i  z.1 s.33

 4.  Mierzę napięcie na żarówce (oporniku).

5. Wskazuję kierunek przepływu elektronów w obwodzie i umowny kierunek prąd po rozwiązaniu zadań.2 i 3 s.34


5. W jaki sposób płynie prąd elektryczny w cieczach?                    NaCoBeZU:

 1.  Jak odróżnić elektrolity i nieelektrolity?

 2.  Podaj ich przykłady.

 3.  Wyjaśnij, na czym polega przepływ prądu w elektrolitach.    

 4.  Na jakiej zasadzie działa układ nerwowy człowieka?

 5.  Jakie jony są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego człowieka?

 


6. Dlaczego żarówka i świetlówka świecą?                         NaCoBeZU:

 1. Wymień prawidłowe zachowania człowieka w trakcie burzy.

 2. Wymień zastosowania zjonizowanego gazu.

 3. Wyjaśnij sposób powstawania jonów w gazach.

 4. Opisz przepływ prądu w gazach, jako ruch elektronów i jonów.

 5. Co to jest piorun i jak powstaje?

 6. Jak ustrzec się porażenia piorunem?


7. Co to jest napięcie i natężenie prądu oraz jak je zmierzyć?                      NaCoBeZU:

 1.       Buduję najprostszy obwód prądu i mierzę natężenie i napięcie prądu w tym obwodzie.

 2.       Obliczam natężenie i napięcie prądu ze wzoru. 

 3.       Podaję jednostkę natężenia i napięcia prądu.

 4.       Objaśniam proporcjonalność  przepływającego ładunku do czasu. zad.1 str.48

 5.       Obliczam każdą wielkość ze wzoru  na natężenie i napięcie.zad.2-5 str.48

 6.       Przeliczam jednostki ładunku (1 C, 1 Ah, 1 As).zad. 6 str.49

 


8. Jak obliczyć pracę i moc prądu elektrycznego?    NaCoBeZU:

  1.  Odczytuję dane z tabliczki znamionowej odbiornika.

  2.  Podaję przykłady pracy wykonanej przez prąd elektryczny.

  3.  Podaję jednostki pracy oraz mocy prądu i przeliczam je.

  4.  Opisuję przemiany energii elektrycznej w grzałce, silniku odkurzacza, żarówce.

  5.  Obliczam każdą z wielkości występujących we wzorach na pracę i moc prądu.

  6.    Z.1-4 s.53  do tematu.

 


9. Wyznaczanie mocy żarówki.  NaCoBeZU:

1.  Wyznaczam moc żarówki.

2.  Opisuję doświadczalne wyznaczanie oporu elektrycznego żarówki oraz jej mocy.

3.  Zaokrąglam wynik pomiaru pośredniego do trzech cyfr znaczących.

4. Rozwiązuję zadania 1-5 str.56-57 do tematu nr 9. 


10. Omawiamy połączenia szeregowe i równoległe NaCoBeZU:

1. Jak zmierzyć natężenie i napięcie prądu w różnych miejscach obwodu, w którym odbiorniki są połączone szeregowo lub równolegle. (dośw. s.59 i 60)

2. Wykazuję, że w łączeniu szeregowym natężenie prądu jest takie samo w każdym punkcie obwodu, a w łączeniu równoległym natężenia prądu w poszczególnych gałęziach sumują się.

3.Wykazuję, że w łączeniu równoległym napięcia na każdym odbiorniku są takie same, a w łączeniu szeregowym sumują się.

4. W jaki sposób połączone są odbiorniki w sieci domowej?

5.Jakie są skutki połączeń: szeregowego i równoległego źródeł prądu? z.1,4,6 s.62

 6. Odczytuję informacje o obwodzie elektrycznym z podanego schematu: z.2,3,5 s.62

Praca długoterminowa: W grupach 3-4 osobowych wykonaj pracę badawczą (do wyboru: Zegarek na owoce s.70 lub Cichy napęd łodzi podwodnej s. 106) oraz zaprezentuj obserwacje i wnioski na lekcji do 3 grudnia.


11. Stosujemy prawo Ohma do obliczania oporu przewodnika.  NaCoBeZU:

1.  Podaję zależność wyrażoną przez prawo Ohma. str.72

2.  Podaję jednostkę oporu elektrycznego. 

3.  Obliczam opór przewodnika na podstawie wzoru.  Zad.2 s.75

4.  Obliczam wszystkie wielkości ze wzoru na opór. Zad. 3, 4, 5 s.75

5. Rozwiązuję zadania w oparciu o prawo Ohma.

 6.  Definiuję opór elektryczny przewodnika.


12. Wyznaczanie oporu odbiornika prądu.                          NaCoBeZU:

 1.Wyznaczam opór elektryczny odbiornika prądu przez pomiar napięcia i natężenia prądu i zaokrąglam wynik pomiaru do trzech cyfr znaczących podr.str.80 lub 77

 2. Omawiam doświadczalne wyznaczanie oporu elektrycznego.(wg podr.str.77 i 78).

 3. Obliczam opór na podstawie wyników pomiarów. podr.z.1, 3 str. 79,

 4. Odczytuję informacje z wykresów zależności napięcia od natężenia podr.z.2,4 str. 79,  

 


13  Jaki prąd płynie w domowej sieci elektrycznej?  NaCoBeZU:

1. Podaj zasady bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami na prąd elektryczny.

2. Wymień czynności w przypadku udzielania pierwszej pomocy przy porażeniu elektrycznym.

3.  Wyjaśnij jaki prąd płynie  w sieci elektrycznej domowej i na czym polega jego przemienność.

4.  Wyjaśnij co to jest napięcie skuteczne.

5.  Rozwiąż  zadania: Podr. Z.1,2,3,5 str.84

Zad. dom. Podr. Z.4 str.84


14. Na czym polega ochrona domowej sieci elektrycznej?              NaCoBeZU:

 1.  Jak zabezpieczamy się przed przerwami w dostawie prądu?zad.2, 4  str.87

 2.  Co to jest bezpiecznik sieci domowej? zad.3, 5 str.87

 3.  Do czego służą wyłączniki różnicowoprądowe?

 4.  Rozwiąż ćwiczenia do tematu 14.

 Zad. dom. Dośw. str.87

 


15.  Badamy oddziaływanie miedzy magnesami oraz magnesem i żelazem. NaCoBeZU:

1.  Podaję nazwy biegunów magnetycznych i opisuję oddziaływania między nimi.s.88-91

2.  Opisuję zachowanie igły magnetycznej w pobliżu magnesu.

3.  Opisuję sposób posługiwania się kompasem i jego działanie.

4.  Opisuję oddziaływanie magnesu na żelazo i podaję przykłady wykorzystania tego oddziaływania.

5.   Zad.1-5 str.91-92,

 Zad. dod. Przygotuj, zademonstruj na lekcji i omów dośw. str.96


16.  Omawiamy działanie i zastosowanie elektromagnesu. NaCoBeZU

1.   Z jakich elementów zbudowany jest elektromagnes? s.94

2.   Jak działa elektromagnes na znajdujące się w pobliżu przedmioty żelazne i magnesy?

3.   Jaką rolę pełni rdzeń w elektromagnesie? Zad. 1, 2 s.96

4.  Wskaż bieguny N i S elektromagnesu. Zad. 4 s.96

5.  Gdzie są stosowane elektromagnesy?

 Zad. dod.: Zbuduj prosty silniczek zasilany przez baterię  i  zademonstruj na następnej lekcji jego działanie.(dośw. str. 99)


17. Wyjaśniamy działanie silnika prądu stałego.             NaCoBeZU:

1.  Na podstawie oddziaływania elektromagnesu z magnesem wyjaśniam zasadę działania silnika na prąd stały. Str.98

2.  Buduję model i demonstruję działanie silnika na prąd stały. np.:str. 99

3.  Zad.1-5 str.98

 


18. Opisuję ruch drgający.  NaCoBeZU:

1. Wskazuję w otoczeniu przykłady ciał wykonujących ruch drgający. Zad.1 str. 112

2. Podaję znaczenie pojęć: położenie równowagi, wychylenie, amplituda, okres, częstotliwość i rozwiązuję zad. 2,3 str.112

3. Wyznaczam okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na nitce, czyli wahadła.



19. Analizuję wykresy ruchu drgającego.           NaCoBeZU:

1. Jak nazywamy wykres ruchu drgającego? str. 115

2. Odczytuję: wychylenie, amplitudę, okres, częstotliwość, czas z wykresów rozwiązując zad. 1-4 str.116

Zad. dodatkowe: Wykonaj doświadczenie ze str.116 i zaprezentuj wyniki.


20. Opisuję przemiany energii w ruchu drgającym.   NaCoBeZU:

1.Opisuję zmiany energii kinetycznej i potencjalnej grawitacji w ruchu wahadła. Zad.1, 2, 3 str. 121

 2.Opisuję zmiany energii kinetycznej i potencjalnej sprężystości i grawitacji ciężarka na sprężynie.  Zad.4, 5 str. 121


21. Fale sprężyste poprzeczne i podłużne.  NaCoBeZU:

1.Wyjaśniam pojęcie „fala” i opisuję charakteryzujące ją wielkości: amplitudę, okres, częstotliwość, długość i szybkość. zad.3, 5,1,4 str.126

2.Demonstruję falę poprzeczną i podłużną i wymieniam ich przykłady.

3. Podaję różnice między tymi falami posługując się pojęciem „kierunku rozchodzenia się fali”.

Zad. dom. 6 str. 126


22. Dźwięki i wielkości, które je opisują.      NaCoBeZU:

1.Wytwarzam dźwięk o większej lub mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu.

2.Podaję rząd wielkości szybkości fali dźwiękowej w powietrzu.

3.Wymieniam, od jakich wielkości fizycznych zależy wysokość i  głośność dźwięku.

4.Podaję cechy fali dźwiękowej (częstotliwość 16 Hz – 20000 Hz,

fala podłużna).

 5.Rozwiązuję zadania 1-5 s.130


23. Od czego zależy wysokość dźwięku?    NaCoBeZU:

1.     Wykonaj i opisz doświadczenie polegające na wytwarzaniu dźwięku o różnych wysokościach ( większej lub mniejszej częstotliwości) za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu.

2.     Wyjaśnij, co nazywamy ultradźwiękami i infradźwiękami.

3.     Podaj przykłady występowania infradźwięków i ultradźwięków w przyrodzie.

4.     Podaj przykłady zastosowania infradźwięków i ultradźwięków np. w medycynie, echolokacji.

5.     Rozwiązuję zadania 1-6 s.136


24. Jakie są podobieństwa i różnice w rozchodzeniu się fal mechanicznych i elektromagnetycznych?   NaCoBeZU:

1.  Wymień rodzaje fal elektromagnetycznych zaczynając od najdłuższych.

2.  Omów zastosowania fal elektromagnetycznych.

3.  Wymień cechy wspólne i różnice w rozchodzeniu się fal mechanicznych i elektromagnetycznych. Zad. 1,2,3,4,5,6  str.142

4.  Wymień sposoby przekazywania informacji wskazując rolę fal elektromagnetycznych.

5.   Wykorzystaj do obliczeń związek l=c/f. zad.8 str.142(Np. RMF FM jest nadawana na częstotliwości 92,9 MHz) oraz zad. 7 str.142



25. Energia fal elektromagnetycznych.   NaCoBeZU:

1.  Które ciała wysyłają i pochłaniają promieniowanie cieplne? z.1, 2 str. 146

2.  Jaka jest zależność między częstotliwością emitowanego promieniowania a temperaturą ciała? z.6 str. 146

3.  Które ciała nagrzewają się bardziej? Doświadczenia ze str. 144 i 146, z.3 i 5

4.  Na czym polega efekt cieplarniany? z.4 str. 146

5.   Omów skutki efektu cieplarnianego.



26. Światło i cień.   NaCoBeZU:

1.       Wymień przykłady źródeł światła

2.       Wymień kilka dowodów na prostoliniowe rozchodzenie się światła.

3. Jak powstaje cień i półcień?

4.       zad.1 - 4 s.168 i doświadczenie (rysunek, obserwacje i wnioski)

Zad. dodatkowe: Zbuduj kamerę obskura i zademonstruj jej działanie s.170


27. Widzimy dzięki światłu.   NaCoBeZU:

1.       Wyjaśniam, dlaczego widzimy ciała nie  będące źródłem światła. s.169

2.       Opisz, jak zachowuje się światło padające na ciała jasne, ciemne, przezroczyste, nieprzezroczyste       lub częściowo przezroczyste.

3.       Wyjaśnij zasadę działania kamery otworkowej (obskura).

4.       zad.1 - 6 s.173

 


28. Doświadczalne badamy zjawisko załamania światła.                    NaCoBeZU:

1. Opisuję doświadczenia badające zjawisko załamania światła. str.174, 177

2. Szkicuję przejście światła przez granicę dwóch ośrodków i oznaczam kąt padania i kąt załamania. Str.174, zad.1,3,4, 6 str.177

3. Wyjaśniam pojęcie gęstości optycznej (im większa szybkość rozchodzenia się światła w ośrodku tym mniejsza gęstość optyczna ośrodka).

Zad. dod. Zademonstruj i omów zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.


29. Poznajemy bieg promieni przez soczewki skupiające i rozpraszające.             NaCoBeZU:

 1. Opisuję bieg promieni równoległych do osi optycznej, przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą. zad. 1 str. 181 

 2. Posługuję się pojęciem ogniska, ognisko pozorne, ogniskowej i osi głównej optycznej.

 3. Doświadczalnie znajduję ognisko i mierzę ogniskową soczewki skupiającej. Dośw.s.179

 4. Obliczam zdolność skupiającą soczewki ze wzoru i wyrażam ją w dioptriach.

 Zad.2 i 3 str. 181  i obliczam ogniskową Zad.4 str. 181 .

 


30. Jakie obrazy powstają w soczewkach?.                    NaCoBeZU:

 1. Wytwarzam za pomocą soczewki skupiającej ostry obraz przedmiotu na ekranie.

 2. Rozróżniam obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone.

 3. Opisuję zasadę działania prostych przyrządów optycznych, np. lupy.

 4. Zad.1-4 s.184 

 


31. i 32. Rysujemy konstrukcyjnie obrazy otrzymywane przy pomocy soczewek skupiającej i rozpraszającej oraz opisujemy ich cechy.

Zad. dom. 1-6 s.188 oraz 1-5 s.191

 


33. Jak działa oko i aparat fotograficzny?                      NaCoBeZU:

 1. Opisz, jak działają oko (s.192-193) i aparat foftograficzny (s.197). Zad. 1-3 s.198

 2.  Opisz obserwacje i wnioski z doświadczenia s.198

 3.  Podaj rodzaje soczewek do korygowania wad wzroku.

 4.  Wyjaśnij, na czym polegają wady wzroku: krótkowzroczności i dalekowzroczności.

 5. Podaj znak zdolności skupiającej soczewek korygujących krótkowzroczność i dalekowzroczność. z. 4, 5 s.198.


 


34. Wyjaśniamy powstawanie obrazu pozornego w zwierciadle płaskim.                                              NaCoBeZU:

 1.   Wskaż kąt padania i odbicia od powierzchni gładkiej.

 2.  Opisz zjawisko rozproszenia światła na powierzchniach chropowatych.

 3.  Oblicz kąta padania lub odbicia i z. 1 s.202 i 5 s.203

 4.  Narysuj konstrukcyjnie obraz punktu lub figury w zwierciadle płaskim i z. 2 s.202

 5.   Podaj cechy obrazu powstającego w zwierciadle płaskim.

 6.   Wykonaj pozostałe zadania  z podręcznika.

 


35. Rysujemy konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe .2 godz.                  NaCoBeZU:

 1.  Wskaż praktyczne zastosowania zwierciadeł  wklęsłych. s.205, 206

 2. Narysuj bieg wiązki promieni równoległych do osi optycznej po odbiciu od zwierciadła. s.205 i z.2 s.209

 3. Opisz  kąt padania i odbicia oraz oś optyczną główną, ognisko, ogniskową i promień krzywizny zwierciadła.

 4. Wymień cechy obrazów otrzymywanych w zwierciadle  wklęsłym.

 5.  Narysuj konstrukcyjnie obrazy  otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego. z.3 i 4 s.210


 


36. Rysujemy konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wypukłe .          NaCoBeZU:

 1. Wskaż praktyczne zastosowania zwierciadeł   wypukłych. s.213

 2. Narysuj bieg wiązki promieni równoległych do osi optycznej po odbiciu od zwierciadła. s.212

 3. Opisz  ognisko pozorne zwierciadła wypukłego.

 4.   Wymień cechy obrazów otrzymywanych w zwierciadle  wypukłym.

 5.   Narysuj konstrukcyjnie obrazy  otrzymywane za pomocą zwierciadła wypukłego. z.2 i 3 s.214

 


37. Opisujemy zjawisko rozszczepienia światła.          NaCoBeZU:

 1.  Opisz światło białe, jako mieszaninę barw. s.218

 2.  Wyjaśnij rozszczepienie światła w pryzmacie posługując się pojęciem „światło białe”. s.219

 3.  Co to jest tęcza?  zad. 1 s.221

 4.  Wyjaśnij pojęcie światła jednobarwnego (monochromatycznego) .

 5.  Wyjaśnij, na czym polega widzenie barwne. s.220, zad. 2- 4 s. 221